Aldri gi ut BankID-opplysningene dine
Svindlere kan være svært utspekulerte og overbevisende. Det viktigste rådet er å aldri gi bort BankID-opplysningene dine, uansett hvem som ringer eller sender e-post. Dette inkluderer også koden som du bruker for å logge inn.Spør hvem som ringer og hvor de ringer fra
Politiet anbefaler å spørre hva vedkommende heter og hvor de ringer fra. Dersom de hevder å være fra en av oss i banken, kan du ringe direkte til oss for å bekrefte at personen er den de utgir seg for å være. Hvis du er usikker på om det er svindel eller ikke, så ikke ta sjansen. Det er bedre å være på den sikre siden.Diskuter med en pålitelig person før du bestemmer deg
Man bør ikke føle seg tvunget til å ta beslutninger over telefonen og bør diskutere situasjonen med en pålitelig person før de bestemmer seg. Dette kan være en venn, et familiemedlem eller en bankansatt som du stoler på.Konsekvensene av å dele BankID-opplysninger
Konsekvensene av å dele BankID-opplysninger kan være at svindlere får tilgang til bankkontoen din, tar ut penger eller tar opp lån og andre kreditter i ditt navn. Det er derfor viktig å være forsiktig og å ikke dele informasjon med noen du ikke stoler på.Ikke føl deg dum
Hvis du har blitt svindlet, ikke føl deg dum. Svindlere er eksperter på å manipulere og bedra mennesker. Kontakt oss snarest slik at de kan hjelpe deg med å sikre kontoen din og redusere tapet ditt.
Husk at det er bedre å være forsiktig enn å bli svindlet. Ta deg tid til å tenke gjennom situasjonen og ikke la deg presse til å ta beslutninger over telefonen. Snakk med pålitelige personer og følg rådene ovenfor, så kan du unngå å bli offer for telefonsvindel.